Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van de Hervormde gemeente Tiel, 1602 - 2010

0218 Archief van de Hervormde gemeente Tiel, 1602 - 2010

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
1. Inleiding
1.1. Geschiedenis van de hervormde gemeente Tiel
1.2. De kerkeraad
1.3. De diaconie
0218 Archief van de Hervormde gemeente Tiel, 1602 - 2010
1. Inleiding
1.3.
De diaconie
Tot aan het begin van de 19e eeuw werden diaconale zaken in de kerkeraad behandeld. De kerkeraad nam besluiten die door de diakenen werden uitgevoerd. In 1827 worden de positie en taken van de diaconie duidelijk vastgelegd in een reglement. In het algemeen namen de diakenen zelfstandige besluiten; allen in "belangrijke of ingewikkelde omstandigheden" moest de hele kerkeraad gekend worden. De diaconie was ook rekening en verantwoording schuldig aan de kerkeraad. De diakenen begonnen pas in 1849 zelf notulenboeken bij te houden omdat "Diakenen, overtuigd van de noodzakelijkheid om aantekening te haouden van hunne handelingen en besluiten en van al hetgeen op de Kerkeraadsvergaderingen verhandeld wordt dat betrekking heeft op de Diaconie, hebben besloten van heden aan te houden een notulenboek *  .
De diaconale taken waren: ondersteuning van lidmaten en hun gezinnen, ondersteuning van passanten, zorg voor bestedingen, zorg voor onderwijs, cathechese en kerkgang voor deze bestedelingen en het beheer van goederen en fondsen. Voor dat onderwijs werd in 1850 *  een bewaarschool opgericht. Tot de goederen onder beheer van de diaconie behoorden een aantal arbeiderswoningen in 1878 door O.C.J. Hoogendijk van Domselaar nagelaten aan de diaconie. Deze woningen werden ondergebracht in de stichting "Hoogendijk van Domselaar". Een fonds dat door de diakenen beheerd werd was het "Overasseltfonds" ter ondersteuning van behoeftige zieken; in 1919 opgericht door G. van Overasselt *  . Na de Tweede Wereldoorlog kwam het accent in hun taken meer te liggen op het leiding geven in sociaal en opvoedkundig opzicht. Daartoe werden maatschappelijk werksters en gezinsverzorgsters aangesteld. De bedeling werd vervangen door de sociale wetgeving van de overheid.
1.4. De kerkelijke commissie
1.5. De kerkgebouwen der hervormde gemeente
1.6. Geschiedenis van de archieven
1.7. Verantwoording van de inventarisatie
1.8. Literatuur

Kenmerken

Status toegang:
Toegang met onbewerkte aanvulling
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Onbeperkt
Omvang in meters:
21,75