Archieven

 

Uw zoekacties: Archief van de gerechtsbank van de hoge heerlijkheid Alem, 1685 - 1810

0007 Archief van het gemeentebestuur van Tiel, 1852 - 1946

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
I. Inleiding
II. Archief van het Gemeentebestuur van Tiel
1. Stukken van algemene aard
1.2. Correspondentie 1852 - 1911
De correspondentie bestaat uit ingekomen stukken en brievenboeken of kopieboeken van uitgegane stukken. Ze vormen belangrijke onderdelen van het archief. Het zoeken hierin is niet eenvoudig. In de periode van 1852-1912 werden de stukken overwegend chronologisch geborgen en ingeschreven in een indicateur (of agenda).

De correspondentie is per periode ingedeeld, afhankelijk van de indeling van de correspondentie en/of de indicateurs. Zo werd van 1883-1896 een rubriekenstelsel toegepast, waarbij de stukken onder een rubriek werden geborgen.

De indicateurs vormen een eerste toegang op de stukken. Deze zijn gedigitaliseerd, zodat thuis al vooronderzoek gedaan kan worden.
1.2.4. 1897-1911
0007 Archief van het gemeentebestuur van Tiel, 1852 - 1946
II. Archief van het Gemeentebestuur van Tiel
1. Stukken van algemene aard
1.2. Correspondentie 1852 - 1911
1.2.4.
1897-1911
ZOEKEN IN DE CORRESPONDENTIE van 1897-1911 via de digitale indicateur:
De ingekomen stukken over de periode 1897-1911 zijn ingeschreven in agenda's / indicateurs. Dit zijn eigenlijk agenda's van ingekomen stukken. De inschrijvingen staan in chronologische volgorde (op datum). Over de afhandeling van een stuk werden ook gegevens genoteerd, maar deze vermeldingen van uitgaande stukken werden niet voorzien van een nummer. Wel kan hierdoor in de brievenboeken snel naar uitgegane stukken worden gezocht.

ZOEKPAD:
1. In de indicateur kan op volgorde van datum worden gezocht. Er zijn voor de periode 1900-1910 tevens systematische indexen op de ingekomen stukken, die ingedeeld zijn naar de rubrieksindeling die gehanteerd werd tussen 1883-1896 (rubrieken A t/m U). De index over 1900 is slechts gedeeltelijk aanwezig, over januari t/m juni en verwijst niet naar een briefnummer. De indexen over 1901-1910 bevatten een verwijzing naar het briefnummer.
2. Wordt een relevante inschrijving gevonden, zoek dan in de lijst met de beschrijvingen van 'ingekomen stukken' naar het inventarisnummer dat hoort bij het jaar en briefnummer. De ingekomen stukken zelf zijn niet gedigitaliseerd, deze zijn te raadplegen in de studiezaal van het RAR.
3. Bijbehorende uitgaande stukken vindt men in de kopieboeken van uitgaande stukken.
4. Soms wordt een ingeschreven stuk niet aangetroffen op de plaats waar het nummer zou moeten zitten. Voor aanwijzingen voor het zoeken naar deze ontbrekende stukken: zie inleiding bij deze inventaris, paragraaf 1.4.1.

De systematische indexen over deze periode zijn te vinden in de inventarisnummers 2650 en 1527-1528.

Kenmerken

Status toegang:
Toegang met onbewerkte aanvulling
Verversingsgraad:
onregelmatig
Taal:
Nederlands
Openbaarheid:
Beperkt - zie inventaris
Omvang in meters:
402,5